jachtmakelaardij

    Specificaties van Pettersson 950

  • Merk:Pettersson
  • Model:950
  • Type:motor
  • Categorie:N/A
  • Bouwjaar:1932
  • Materiaal:Wood
  • Kleur:N/A
  • Lengte:9.5 m
  • Waterlijn:N/A
  • Breedte:2.4 m
  • Diepte:0.8 m
  • Doorvaarthoogte:N/A
  • Algemeen

  • Conditie:used
  • Passagiers:N/A
  • Cockpit type:Aft cockpit
  • Control type:Single
  • Flybridge:
  • Prijs:€ 29.950,00
  • Werf:Fröberg
  • Plaats:In verkoophaven
  • Genoa:
  • Spinnaker:
  • Tri-zeil:
  • Stormfok:
  • Hoofdzeil:
  • Motor

  • Hekschroef:
  • Boegschroef:
  • Brandstof:N/A
  • Uur:N/A
  • Kruissnelheid:N/A
  • Maximale snelheid:N/A
  • Vermogen:N/A
  • Motorfabrikant:N/A
  • Tankinhoud:N/A
  • Cilinders:5
  • Starting type:Electric
  • Koelsysteem:
  • Motor

  • Oven:
  • Magnetron:
  • Koelkast:
  • Diepvries:
  • Verwarming:
  • Airconditioning:
  • Televisie:
  • Cd-speler:
  • Dvd-speler:
  • Anker:
  • Buiskap:
  • Bimini:
  • Accomodatie

  • Cabins:N/A
  • Toilet:
  • Douche:
  • Bad:
  • Ligplaats:0
  • Accomodatie

  • Navigatieverlichting:
  • Kompas:
  • Diepte instrument:
  • Windinstrument:
  • Autopiloot:
  • GPS:
  • VHF:
  • Plotter:
  • Snelheidsinstrument:
  • Radar:
  • Accomodatie

  • Reddingsboot:
  • EPIRB:
  • Bilgepomp:
  • Brandblusser:
  • Mob-systeem:
  • Accomodatie

  • Batterij:
  • Oplader:
  • Generator:
  • Inverter:

Pettersson 950

€ 29.950,00

Omschrijving

Prachtige klassieke door de fameuze Fröbergs werf gebouwde Pettersson's salonboot.

De boten ontworpen door de Zweedse jachtarchitect Carl Gustaf Pettersson spreken ook heden ten dage nog zeer tot de verbeelding. De ontwerpen van Pettersson zijn nog steeds een duidelijke inspiratie voor hedendaagse jachtontwerpers. In verschillende moderne boten zien we dan ook de ontwerpen van Pettersson terug. "Grisslan" is echter van de hand van de meester zelf en dat is te zien aan de gracieuze en harmonieuze lijnen van dit jacht. Het jacht is in 1932 gebouwd voor de Zweeds grootgrondbezitter M. Hensmar. Grisslan is een Zweeds vissersdorp gelegen in de zeestraat tussen Vågön en Grisselön in de Botnische Zee.

 

De huidige eigenaar van "Grisslan" is een liefhebber en kenner van klassieke jachten. Hij heeft "Grisslan" na lang zoeken in Zweden gekocht en heeft de boot in 1999 volledig professioneel laten restaureren waarbij de boot in de originele staat is gebracht. Sindsdien heeft dit unieke jacht altijd op een overdekte ligpaats gelegen en is zij slechts bij gelegenheden gebruikt. 

 

De ontwerper Pettersson werd in 1876 geboren en toen hij in 1953 overleed had hij meer dan 1.100 ontwerpen op zijn naam staan. Pettersson heeft een stempel op het ontwerpen van motorboten gedrukt. Boten die hij niet heeft ontworpen, maar die zich kenmerken door een bakdek dat markant richting de gangboordan afloopt, worden als 'Pettersson boat' aangeduid.

 

Niet alleen de ontwerper van "Grisslan" is vermaard, ook de Fröberg's werf van Lidingö (Stockholm), waar de boot onder bouwnummer 64 in 1932 is gebouwd, staat bekend om de hoge kwaliteit. Ontwerpen van Pettersson werden op verschillende werven gebouwd, maar over Fröberg zei Pettersson dat er bij de oplevering geen inspectie nodig was. "Grisslan" is een mooi voorbeeld van de bouwkwaliteit van Fröberg. Geen wonder dus dat de van Hondoeras mahonie gebouwde "Grisslan" nog steeds in een zeer solide conditie verkeert.

 

"Grisslan" is gebouwd als dagboot voor een gezelschap dat zich comfortabel door een bemanning liet varen. De vaargasten zaten comfortabel in de salon met open achterzijde of op de comfotabele bank achterin de kuip. De bemanning bestond uit een schipper en een stewardess die hun plek bij de stuurstand hadden. Via de deurtjes voorin de salon kon de stewardess de vaargasten de benodigde versnaperingen uitserveren. Het voorschip heeft geen accomodatie aangezien de motor zich hier bevindt. Buiten een optimale gewichtsverdeling heeft dit als voordeel dat de vaargasten slechts minimaal motorgeluid meekrijgen. 

 

De motor is een vijf cilinder Beta Marine diesel van 62 pk. Het Engelse Beta Marine gebruikt net als het Franse Nanni de onverwoestbare Kubota motor als basis. Voordeel van de Beta Marine uitvoering is dat deze over een extra oliekoeler beschikt. De motor is tijdens de ingrijpende restauratie van "Grisslan" in 1999 nieuw gemonteerd en past zeer goed bij het karakter van "Grisslan" en heeft sindsdien slechts ongeveer 250 vaaruren. De boot laat zich gemakkelijk varen op lage snelheden en bereikt heel comfortabel een indrukwekkende topsnelheid van ongeveer 14 knopen.  

 

 

"Grisslan" ligt gereed voor een bezichtiging bij Jachtwerf Allemansgeest in Voorschoten.

 

 



Algemeen
Besturing: Hydraulisch
Motor, electra, water
Bouwjaar: 1999 / 2000
Draaiuren: +/- 250

Heeft u intresse in een van onze boten, of wilt u meer weten? Neem gerust contact met ons op of vul het contact formulier in.

Neem contact op